Morgenrutine

Noe som er svært viktig, enten man er syk eller frisk, er å ha så gode dager som mulig. En god dag for meg er en produktiv dag der jeg får gjort mye arbeid, samtidig som jeg også er i godt humør og føler meg bra. Å ha en fast, “proven”, morgenrutine øker sjansen for en god dag. Jeg har derfor en fast morgenrutine. Som hele tiden er gjenstand for endring. Fordi mine behov endrer seg, og fordi jeg hele tiden lærer nye ting som er kandidater for å bli en del av rutinen. Rutinen er også fleksibel, i det at dersom jeg har en morgen der jeg bare ikke føler for å gjøre det jeg vanligvis gjør, så gjør jeg rutinen allikevel, men bruker mindre tid på de delene jeg ikke føler for. Men jeg gjør altså alltid rutinen.

Morgenrutinen begynner egentlig dagen i forveien. Fordi den beste morgenen er når man står opp tidlig, uthvilt. En slik morgen får man dersom man legger seg tidlig og har en god natts søvn. En viktig del av min rutine er derfor å legge meg tidlig, i et sunt soverom med friks luft og uten elektromagnetisk stråling, og stå opp tidlig neste morgen. Jeg legger meg mellom 21:00 og 22:00, og helst nærmere 21:00. Og står opp når jeg våkner og er uthvilt, rundt klokken 05:00, helst litt tidligere. Da og kler på meg og urinerer. Deretter begynner morgenrutinen.

Kortversjonene:

  1. Varmt vann + supplements
  2. Oilpulling. Utendørs i frisk luft, lys, strekkeøvelser. Gå på toalettet.
  3. Lese bok
  4. Mer supplements (1 time etter 1)) og lese litt mer
  5. Frokost (minst 1/2 time etter 4))

Kandidater:

  • Coffee enema to morgener i uken
  • Terapi (lysterapi med laser, tapping, humming)
  • Bulletproof kaffe

Langversjonen:

  1. Det første jeg gjør er å drikke varmt vann. En kopp eller helst to. Vannet har jeg på en ståltermos fra dagen før, eller jeg koker det opp om morgenen. Iløpet av natten har man ikke fått i seg noe væske, samtidig som man svetter og puster ut vann og andre stoffer. Man er således dehydrert og mottakelig for væske. Varmt vann tas lettere opp i kroppen enn kaldt, fordi kroppen behøver ikke varme det opp selv. Varmt vann setter tarmen igang og ofte er en kopp eller to nok til at man må på toalettet – for en ordentlig avføring. Og det er den beste måten å komme igang med dagen på – man kvitter seg med avfallsstoffer. Hvis jeg er på en parasittkur kur tar jeg supplements sammen med vannet. Er jeg på Dr Shades push-catch detox tar jeg Artemisinin, BitterX og PC (phosphatidylcholine). Og jeg tar alltid Lomatian fra Jane Barlow – to ganger om dagen. Slike supplements stimulerer også tarmen. Urter har ofte flere gunstige bieffekter. Istedenfor en haug med tvilsomme bivirkninger, slik medisiner gjerne har.
  2. Nå går jeg utendørs – for frisk luft, naturlig lys og noen enkle øvelser. Rett før jeg går ut tar jeg sesam frø olje i munnen så jeg kan gjøre 10min med oilpulling mens jeg er utendørs. Jeg bruker ikke kokosnøttolje til dette fordi det forstyrrer munnens microbiome (kokosnøttolje er antimikrobiell). Jeg puster godt i frisk luft så jeg får oksygen i lunger og kropp. Og jeg får dagslys i øynene (av med alle hetter og annet som hindrer lyset å nå øynene) så hjernen forstår at det er morgen. Dette hjelper for å sette kroppens døgnrytme (circadian rhythm). Nå gjør jeg noen enkle strekkeøvelser. Poenget for meg er å få kroppen litt igang (stimulerer også nevnte tarm) samtidig som man klarner tankene. Jeg har lenge gjort YDan. Dette kan sees på som en enkel form for yoga. Vanlig yoga er også bra. Andre alternativer er Tai Chi og Qi Gong. Noen liker å meditere om morgenen, men dette har ikke fungert så bra for meg så langt. Om sommeren dyrker jeg grønnsaker og da hender det jeg bytter ut YDan med planting, luking og annet hagearbeid. Det er også bra å bare observere planter og natur, trekke inn lukter, bruke sansene, la tankene vandre litt, uten å skulle gjennomføre et bestemt program. Jeg er utendørs minst 20 minutter.
  3. Hvis jeg har tid går jeg innendørs for å lese. Jeg har alltid en bok gående – skjønnlitterær eller om helse eller om et annet tema jeg interesserer meg for. Jeg prøver å lese et kapittel. Og jeg prøver å huske det jeg leser.
  4. En time etter første runde med supplements tar jeg typisk mer – for eksempel chlorella. Er jeg på push-catch tar jeg UltraBinder. Viktig å variere – i en periode er det best å ikke ta noe.
  5. Minst 1/2 time etter 4): frokost (endelig, jeg er alltid sulten om morgenen), rundt klokken 08:00. Det beste er en varm frokost – enten noe som har stått på svak varme hele natten, eller noe jeg satte på rett etter jeg sto opp. Eller restemat jeg tok ut av kjøleskapet da jeg sto opp (så det ikke er så kaldt nå når jeg skal spise). Alt er selvsagt økologisk (eller helst biodynamisk) og laget fra grunnen av, og det er både fett, proteiner og karbohydrater. Jeg spiser ofte innmat. Jeg spiser det meste (kjøtt, fisk, egg, ost etc), men ikke korn eller brød (selv om jeg ikke tror jeg er glutensenstiv) og ikke frukt eller annet som inneholder mye sukker. Jeg varierer mellom å spise veganer og å spise animalske proteiner – noen dager veganer, så noen dager med animalsk føde (kjøtt , ofte innmat, fisk, egg, ost), så noen dager veganer igjen osv. På veganer dagene lager jeg ofte en stor gryte med grønnsaker (inkludert tang), bønner og krydder.

Nå er jeg klar for en god arbeidsdag.

To dager i uken modifiserer jeg rutinen. Da gjør jeg en

Coffee enema er altså kaffe opp i rumpa. Apropos kaffe – jeg har ikke drukket kaffe på nesten 10 år – fordi jeg følte det var en kunstig stimulering som tappet meg for energi og som jeg greide meg bedre uten. I det siste har jeg eksperimentert med en enkel form for bulletproof kaffe. Altså økologisk kaffe der man blander i usaltet økologisk smør. Det setter blant annet tarmen i god sving. Og noen hjerner behøver kaffe.

De siste ukene har jeg også brukt noen noen minutter på terapi (om morgenen, og også om kvelden). Jeg har en tatovering fra 1991 på baksiden av venstre skulder. Denne, og andre arr, skaper interferens felt i kroppen som reduserer kroppens evne til egenhelbredelse og avgiftning. Jeg har lurt på hva man kan gjøre med tatoveringer – det er problematisk å fjerne en tatovering fordi det vil føre til arr og man gjør fort vondt verre. Nå bruker jeg en grønn laser på denne tatoveringen, rundt 1 minutt hver morgen og kveld. Og jeg tapper – en måte å manipulere nervesystemet. Begge deler ting jeg lærte på et Klinghardt seminar. Og jeg liker det.

8 thoughts on “Morgenrutine”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *