Carnivore dietten

På carnivore dietten spiser man bare animalske proteiner og fett.

carnivore-30dager-banner

Carnivore betyr kjøtteter på engelsk. Mange dyr er “carnivores”, eksempelvis ulv og løve. På carnivore dietten spiser man i utgangspunktet bare animalsk fett og protein:

  • Kjøtt, fisk og animalsk fett
  • Muligens egg, melk, ost
  • Honning? Nei. Muligens er det delte meninger.

Når man spiser ingen eller veldig lite karbohydrater endres metabolismen. Kroppen danner ketoner og cellene forbrenner disse istedenfor glukose. Man kan måle dette i blodet. Man er da i ketose. Det samme skjer under en lang vannfaste.

Bakgrunn

Det er to vanlige årsaker til at folk går på en ketogen diett:

  • Ønske om å gå ned i vekt.
  • Man vil bli bedre av kronisk sykdom.

De som tar det helt til carnivore gjør det gjerne av helsemessige/prestasjonsmessige årsaker. Et kjent eksempel er psykologen Jordan Peterson og datteren hans. Jordan Peterson led av depresjoner. Han ble mye bedre på carnivore dietten. Jeg har sett bilder av han før og etter, og man ser også tydelig forskjell. Idag spiser han kun kjøtt, med litt salt, ikke pepper. Datteren hadde mange, mange matallergier og sensitiviteter. Hun ble mye bedre på bare kjøtt. Her tenker man at de har en allergi eller sensitivitet mot noe som er i planter.

En forløper for ketodiettene er Atkinsdietten fra 80-tallet. Jeg testet denne dietten i 1997-98 da jeg studerte på MIT i et halvt år. Jeg følte meg ikke så bra på den dietten. Også på Atkins spiser man bare fett og proteiner – “eat the burger, not the bun”. En forskjell er at på Carnivore er man meget bevisst på toksiner og næringsinnhold. Man spiser typisk økologisk, grassfed, biodynamisk. Og man spiser gjerne innmat. På Atkins er det lov å gå på MacDonalds dersom man bare spiser selve burgeren og ikke brød og annet tilbehør. Det er neppe tillatt på Carnivore.

Idag er forskjellige ketosedietter de mest kjente avleggeren av Atkins. Her spiser man ikke mer karbohydrater enn at man holder seg i ketose. Carnivoredietten er strengere, her er det i utgangspunktet ingen grønnsaker. Paleo (steinalderdietten) er en annen variant. GAPS diette til Natasha Campbell-McBride som ofte brukes for autister og barn med kronisk sykdom er en viktig inspirasjonskilde for meg. Hun har hatt mange bra resultater. Hun har skrevet en bra bok.

Min kamerat Pål har levd som carnivore en god stund og vært en inspirasjonskilde. Han snakker mye om at planter inneholder giftstoffer som mennesker i større eller mindre grad tolererer. Oksalat er kjent, også goitrogens. Pål er biohacker, har tykktarmskreft og blir bedre på carnivore, og verre når han spiser planter. Har også sett et intervju med Amber Hearn og Paul Saladino på youtube. Are the RDAs relevant on a keto/carnivore diet? A conversation with Amber O’Hearn. De to er viktige stemmer innen carnivore miljøet.

Mål

Når man spiser förer man egentlig sitt eget 2microbiome – det vil si bakteriene i tarmen som dekker alle slimhinner. Disse bakteriene næres av vår mat og danner stoffer som vi så tar opp. Så de er en del av vår fordøyelse og er med på å bestemme næringsstoffene vi får i oss. Microbiomet består av mange forskjellige typer bakterier, sopp og andre mikroorganismer, og bestemte mengder av disse. Når man endrer kosthold kan man på ganske kort tid (f.eks. en uke) endre sitt eget microbiom. For eksempel kan man få mer av en type bakterier (som liker den nye dietten) og mindre av en annen. Mye av dette ny kunnskap og under forskning.

Jeg har et mikrobiom som er av dårlig kvalitet. Jeg har gjort avføringsprøver noen ganger og hver gang er resultatet at det er få bakterier og feil bakterier. Dette kan godt være viktig for de helseplagene jeg har hatt. Jeg har også hatt en haug med plager rundt mat. Jeg hadde en solid candidainfeksjon som jeg ble mye bedre av etter 3 år på en candida urtekur. Og jeg har hatt, og sannsynligvis fortsatt har, parasitter. Kanskje kan en periode på carnivore endre mikrobiomet til det bedre.

Gjennomføring

Jeg tenker i utgangspunktet å gå på denne dietten 30 dager. Jeg tar en dag av gangen og ser hva som skjer.

Jeg har et økologisk lam på 16kg i fryseren og 24kg økologisk utegris. Begge fra norske gårder. Og 5 kilo økologisk grassfed smør, fra Tidsporten. Dette blir en viktig del av menyen. Andre aktuelle matvarer er egg, ost, muligens hjemmelaget yogurt. Og så lærer jeg resten underveis. Jeg tenker å tilberede det meste som slowcooking.

Dagbok carnivoredietten

Mandag 21/12-2020 første dagen

Første dagen på carnivore.

Tirsdag 22/12-2020 morgenrutinen

Jeg beholder den vanlige morgenrutinen. Den går ut på:

  • Drikk 2 kopper varmt vann med en gang jeg står opp. Det hydrerer etter en lang natt. Og det får igang tarmen.
  • En slurk BodyBio PC (phosphatidylcholin). Gjør at gallen får mindre viskositet (mer tyntflytende) og også sunt for cellemembraner.
  • Fyrer på vedovnen. Setter på mat på komfyren. Etterhvert litt kaffe fra igår men ikke så mye. Litt enkel yoga/taichi utendørs. Og oilpulling med kokosnøttolje.
  • En halv time etter vannet svelger jeg 40 klorellatabletter med en eller to kopper vann. Klorella er å regne som plantemateriale. Det er en alge. Så egentlig ikke innenfor carnivore.
  • Leser litt avis på dataen. Hører foredrag, ofte med helse. Lager øko kaffe i fransk press kanne. Puritykaffe er bra. Yrgacheff fra Somalia også.
  • Minst en halv time etter klorella: lager bullettproof kaffe med kaffe og smør og øko fløte. Styrter to kopper av denne. Det får igang galleblæren og tarmen. Og hjernen også. Chlorellaen gjør at toksiner bindes og går ut, og ikke resirkuleres. Og så digg.
  • En god carnivore frokost.

Jeg tar ikke kosttilskudd nå, bortsett fra magnesium. 400mg til hvert måltid.

Onsdag 23/12-2020 bedre søvn

Jeg spiser ganske mye hver dag. Ikke lite, men heller ikke voldsomt. Jeg føler meg stort sett bra. Klar i hodet. Litt mindre energi enn vanlig til å trene. Så jeg tar meg ikke en løpetur disse dagene. Men det viktigste er:

  • Jeg kan spise en vanlig middag (altså – carnivore) til vanlig tid. Og fortsatt få en god natts søvn. Dette har jeg ikke kunnet før, som jeg har skrevet om flere steder på denne bloggen. Når jeg har spist kjøtt til middag før har jeg alltid endt opp med dårlig søvn. Men da spiste jeg alltid kjøtt og grønnsaker, aldri kun kjøtt. Kanskje jeg reagerer på trønnsaker på et vis, matallergi.
  • Jeg sover bedre enn før. Jeg sover natten tvers igjennom. Søvn for meg går litt i perioder. De siste ukene har jeg ikke sovet så godt. Har måttet legge meg sent for å få sove, rundt midnatt. Og stått opp noen ganger tidlig, noen ganger i 7-tiden, og stort sett uten å ha sovet hele natten igjennom. Nå med carnivore sover jeg natten igjennom, plutselig.

Fredag 25/12-2020 yogurttest

Idag var jeg sulten og tørst i 16-tiden. Jeg drakk først en god porsjon hjemmelaget yogurt. Og så spiste jeg en carnivoremiddag. Jeg følte meg bra da jeg senere på kvelden gikk og la meg, sov natten tvers igjennom som jeg har gjort de siste dagene, men var ikke så uthvilt neste morgen. Jeg tror årsaken er yogurten, at jeg har en allergi eller sensitivitet for noe der. Kanskje melk. Jeg begynner å lure på om en årsak til mine søvnproblemer er matallergi eller matsensitivitet. Planen nå blir å gå streng carnivore noen dager. og variere med yogurt og kanskje andre ting også. Og se om det påvirker søvnen.

  • Yogurt? Er jeg sensitiv?
  • Hva med fløten på morgenen?
  • Hva med klorellaen?

Søndag 27/12-2020 klorella

Idag tok jeg morgenrutinen, men uten klorellaen. Jeg tror jeg fikk en viss redistribusjon av toksiner etter bulletproof kaffen. Så tror jeg kommer til å beholde klorella rutinen.

  • Man går mindre på toalettet. Den siste uken har det vært dager der jeg ikke har gått i det hele tatt. Det har aldri vært to dager på rad der jeg ikke har gått. Så ingen krise og jeg ser alt an litt mer.
carnivore-30dager-isbjorn-sel
The polar bear is the most carnivorous member of the bear family, and throughout most of its range, its diet primarily consists of […] seals Mature bears tend to eat only the calorie-rich skin and blubber of the seal, which are highly digestible, whereas younger bears consume the protein-rich red meat. Studies have also photographed polar bears scaling near-vertical cliffs, to eat birds’ chicks and eggs. https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_bear og https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_bear#/media/File:Polar_bear_(Ursus_maritimus)_with_its_prey.jpg

Tirsdag 30/12-2020 ivermectin

Jeg har parasitter, som jeg skriver mye om på denne bloggen. Igår tok jeg en dose Ivermectin. Kjøpt på en dyremedisinbutikk, ment for hest. Husdyr settes jevnlig på parasittkurer, mne ikke mennesker. Så da må man visst gjøre det sånn. En hel “syringe” – oraldose i sprøyteform. Tror det er lurt å ha det i munnen litt før man svelger, så tar man kanskje knekken på parasitter der også. Jeg tok hele dosen, for en hest på 750kg. En “god” dose! Man får en ganske spesiell bivirkning – synet blir litt annerledes. Mørke ting blir mørkere og lyse ting blir lysere. Merket det ikke så mye igår, men merket det godt idag morges. Man krasjer litt bortiting i huset. Dette skrives i 11-tiden på formiddagen og nå er det bedre. Det er 4. gangen jeg tar “iver” sprøyta.

Igår spiste jeg en lett carnivore frokost. Så var jeg ikke så sulten og tok en stor kaffe med økologisk fløte klokken 12. Og klokken 14 tok jeg iver sprøyta. Det kan være lurt å ta en melkedrikk et par timer før fordi da kommer parasittene ut fordi melk er noe av det beste de vet. Så når ivermectinen kommer når de er ute så tror jeg effekten er bedre (betterhealtguy foredrag). Klokken 16 var jeg veldig sulten og spiste 8 lettkokte egg med smør til. Det var et lett måltid. La meg klokken 23 og sov tvers igjennom natten. Ble vekket av mus i huset i 6-tiden og sto opp i 7-tiden. En god natt bare synd det fortsatt er mus i huset. Det må fikses.

Idag tok jeg den vanlige morgenrutinen med vann, malic acid, klorella, bulleproof kaffe. Spiste så en tykk skive svinestek til frokost, med ekstra smør. Har ikke målt ketoner men kan ikke forstå annet enn at jeg er godt i ketose da jeg spiser ikke annet enn kjøtt og egg, unntatt klorellatablettene før frokost, som jo også er protein og ikke karbo. Jeg synes det er ganske enkelt å følge dietten. Jeg føler meg engentlig bra. Tror jeg sover litt bedre enn vanlig. Jeg kan spise senere enn vanlig uten at det får konsekvenser for søvn. Energimessig om dagen er jeg omtrent som før og føler meg også omtrent som før. Noen små endringer kanskje men ikke store.

Søndag 10/1-2021 forstoppet

Jeg spiser fortsatt carnivore 100%. Og greier meg bra. Har bra energi og føler meg stort sett bra på dagtid. Jeg går mindre på do enn før. Det er dager der jeg ikke går på do en eneste gang. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er forstoppet eller om det er naturlig på denne dietten. Min Pål venn som har testet dette mye sier at han ofte har dager der han ikke går på do. Selv føler jeg meg litt forstoppet. Jeg tror jeg sover bedre på denne dietten. Jeg tror den bidrar til at det blir mindre inflammasjon og annet i tarm og kropp og det gjør at jeg sover bedre. Melk og søvn: igår drakk jeg noen desiliter hjemmelaget yogurt, laget på råmelk, tidlig på ettermiddagen. Jeg hadde vært ute i frisk luft og jobbet et par timer tidligere på dagen og var både sulten og sliten. Jeg var trøtt på kvelden og la meg litt før klokken 22. Og sov ganske dårlig. Våknet tidlig, og den søvnen jeg hadde var ikke så god. Jeg tror dette kommer av melken. At det er en form for allergi. Som påvirker søvnen.

Onsdag 20/1-2020 tannsten

Jeg var hos tannlegen på mandag for to dager siden. Jeg går til tannlegen hver 4. måned for å sjekke tennene og fjerne tannsten. Jeg har en tendens til tannsten. Den siste uken har jeg merket med tungen at det var en kul av tannsten på innsiden av fortennene nede. Virket som det denne gangen var mer enn vanlig. Tannlegen bekreftet dette – her var det mer tannsten enn vanlig. Så jeg tror at carnivore dietten gjør at jeg får mer tannsten enn vanlig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *