covid19 vaksinejuss

Under covid19 epidemien har staten tatt seg vide fullmakter. Ikke alltid så lett å vite om de bryter loven. I denne posten vil jeg samle opp betraktninger rundt covid19 juridiske relaterte problemstillinger.

Vaksinejuss fra Australia

Australia ligger et stykke foran Norge når det gjelder inngripen i menneskers liv. Det går på mulighet til å bevege seg rundt, til å opprettholde betalt arbeide og inntekt, reise etc.

Når dette skrives, 30. januar 2022, må man i Australia sjekke inn i matbutikker og andre forretninger ved at man med mobilen leser av en QR kode. Personlige data til en database. Myndighetene ønsker å kjenne innbyggernes bevegelsesmønstre. Kommer dette og liknede til Norge? En juridisk gruppe Advocateme i Australia (www.advocateme.com.au) har laget maler for hvordan innbyggere kan svare på trakassering fra myndighetene. Australsk og norsk juss er selvsagt ikke identisk. Malene kan allikevel være god inspirasjon dersom man må svare på hjemlig trakkassering. Takk til Serene Teffaha for å dele informasjonen.

Avslag på forespørsel om covid19 vaksinering. 29.09.2021-COVID Vaccine Declination Form inc Student Form and research paper.

Avslag på forespørsel om bruk av munnbind og ansiktsmaske. Mandatory Masking.

Innsjekking i butikk med qr kode.

Tvungen vaksinering mot covid19 og influensa. Mandatory Vaccinations Influenza and COVID19 26-10-21.

Tvungen covid19 PCR test.

Informasjon ved tvungen eller påtvunget vaksinering mot covid19 eller vaksinering generelt.

Coronajuss1 Den norske legen Heiko Santelmann tar vaksinering til rettssalen

Fra docheico.eu. Tillater meg å opplyse om at jeg i dag har levert en begjæring om midlertidig forføyning til Oslo Tingrett, for å få stoppet bruken av korona-vaksiner øyeblikkelig, til det har blitt undersøkt om mine funn på giftige stoffer i vaksinen er korrekt eller ikke.

Coronajuss2: statens holdning til lov

Juridisk hjertesukk ved årets start. inngrep dot no 4. januar 2022. Alf Petter Høgberg. Professor ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo. Aldri før har vi i fredstid sett så mange eklatante angrep på grunnlov og lov fra offentlige myndigheter. Denne suverene holdning til lovverket kommer kanskje best til uttrykk i koronaforskriftens angivelse av smittevernloven nødrettsbestemmelse som et av flere stående grunnlag for forskriften. Smittevernlovens nødrettsbestemmelse gir eksplisitt hjemmel til å fravike eksisterende lover. Henvisningen til den ble tatt ut i september 2020, men satt tilbake i november 2020. Om dette skjedde som følge av kritikk av eksisterende bestemmelser eller under planlegging av nye, får vi ikke innsyn i. Jeg forstår heller ikke på hvilken måte nødrettsbestemmelsen i dag utgjør et grunnlag. Men smittevernstaten gjør som den vil, den handler. Og for smittevernstaten synes det å være én særlig parameter som er styrende for alle de beslutninger som treffes, nemlig den sørgelig svake sykehuskapasiteten vi over tid har skapt, og i særdeleshet intensivkapasiteten, som har blitt halvert siden 80-tallet. Altså en styrt rasering av landets helsetilbud. Her har politikere, «helsetopper» og økonomer dratt i trespann lenge, slik at beredskap og overkapasitet endelig er å anse som fremmedord ettersom de i en normalsituasjon innebærer tap. Nå har vi i praksis ingenting å gå på.

Grunnloven 104 og barnevaksinering

Se Barnevaksinering og grunnloven.

Coronajuss3: tvangsvaksinering

Advokatbladet 11. januar 2022. Hjemmelsgrunnlaget for innføring av vaksineplikt finner vi i smittevernloven § 3-8 som lyder slik: “Når det er avgjørende for å motvirke et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, kan departementet i forskrift fastsette at befolkningen eller deler av den skal ha plikt til å la seg vaksinere.” Vi kan ikke se at hverken dagens smittesituasjon eller dagens vaksiner oppfyller lovkravet all den tid vaksineringsgraden allerede er cirka nitti prosent, og vaksinene ikke er særlig egnet til å forhindre smittespredning. Dette innebærer at de ikke kan være avgjørende for å motvirke et alvorlig utbrudd.

Oppdatering 4. februar 2022. Østerrike innførte idag tvangsvaksinering. Det står mer om det i corona oppdaterings bloggposten (første posten om norge-sverige i corona). Italia har innført tvangsvaksinering for noen grupper, tror det er de over 50 år gamle.

FDA nektet utlevere vaksine test data

A group of scientists and medical researchers sued the FDA under FOIA to force release of hundreds of thousands of documents related to licensing of the Pfizer-BioNTech Covid-19 vaccine. Plaintiffs attorney Aaron Siri explains the fight that led a federal court to order expedited release of documents the agency claimed it would take decades to process.

  • The FDA shall produce the “more than 12,000 pages” articulated in its own proposal, see ECF No. 29 at 24, on or before January 31, 2022.
  • The FDA shall produce the remaining documents at a rate of 55,000 pages every 30 days, with the first production being due on or before March 1, 2022, until production is complete.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *